Technika jazdy

 

Jak ominąć przeszkodę?

W momencie pojawienia się przeszkody odruchem kierowcy jest wciśnięcie pedału hamulca. Jeśli nasz samochód jest daleko od przeszkody, a droga nie jest śliska, to prawdopodobnie zdążymy zatrzymać przed nią nasz pojazd. Najczęściej jednak hamowanie okazuje się niewystarczająco skuteczne, a jedynym wyjściem jest wtedy wykonanie manewru omijania. Kiedy przeszkoda jest już bardzo blisko i zdajemy sobie sprawę, że nie uda nam się przed nią zahamować, zdejmujemy nogę z pedału hamulca i skręcamy kierownicą w celu ominięcia przeszkody. Po ominięciu przeszkody wracamy na swój pas ruchu. Najtrudniejszym elementem manewru jest przełamanie bariery psychicznej, która wiąże się z koniecznością zdjęcia nogi z hamulca tuż przed przeszkodą.
 

Jak pokonać wzniesienie?

Zbliżając się do wzniesienia, jeszcze na płaskim odcinku drogi należy zwolnić. Uwzględniając moc i obciążenie samochodu, włączamy odpowiedni bieg (przy łagodnych podjazdach jest to zazwyczaj trójka). Wjeżdżając na wzniesienie staramy się jechać płynnie: bez gwałtownego hamowania i przyspieszania. Będąc już na szczycie wzniesienia wybieramy taki bieg, na którym podczas zjazdu wykorzystamy hamujące działanie silnika. Przy ostrym wzniesieniu, zjeżdżamy na dwójce, przy łagodnym - na trójce.
Na stromych zjazdach, w mocno obciążonych samochodach z silnikami małej mocy, silnik nie jest w stanie wystarczająco ograniczać prędkości. Często więc konieczne jest korzystanie z hamulców. Zwalniamy wówczas poprzez niewielki, ale stały nacisk na pedał hamulca. Nie powinno się dopuszczać do rozpędzenia auta. Przy zjeżdżaniu po pochyłości tylne koła są mocniej obciążone, co zwiększa prawdopodobieństwo zarzucania pojazdu podczas hamowania. Nie zapominajmy też, że droga hamowania się wydłuża. Nigdy nie zjeżdżamy ze wzniesienia na luzie, a tym bardziej z wyłączonym silnikiem, bowiem pracujący silnik - w większości aut - zapewnia 
wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego.

 

Jak bezpiecznie pokonywać zakręty?

Istotną rolę w pierwszej fazie wchodzenia w zakręt odgrywa szybkość. Zbliżając się do zakrętu, należy odpowiednio wcześnie zmniejszyć 
prędkość jazdy, do takiej, z jaką możemy ten zakręt przejechać. Wraz z redukcją prędkości redukujemy odpowiednio biegi, wykonując ostatnią redukcję przed zakrętem. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu rozpoczynamy od zewnętrznej krawędzi naszego pasa drogi. W połowie łuku zbliżamy się do wewnętrznej pasa, a na wyjściu z zakrętu znowu znajdujemy się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. Niedopuszczalne jest przejeżdżanie zakrętu na luzie. W zakręcie należy mieć obie ręce na kierownicy.

 

Jak parkować prostopadle przodem?

Parkując prostopadle przodem należy pamiętać, że aby przód zmieścił się w miejscu parkingowym, musimy rozpoczynać manewr będąc znacznie dalej od linii samochodów, niż w przypadku parkowania prostopadle tyłem. Owa odległość zależy od gabarytów maski samochodu i posiadanych umiejętności parkowania. Parkując przodem z czasem po prostu nabieramy nawyku dobrej oceny odległości. Ogólna zasada jest taka: im dalej od linii aut rozpoczniemy parkowanie, tym większe mamy pole do manewru. Gdy tylko przód samochodu wpasuje się między samochodami sąsiadującymi z naszym miejscem parkingowym, należy obserwować tył i w chwili, gdy uzyskamy pozycję mniej więcej prostopadłą do osi jezdni, wyprostować kierownicę, a w razie potrzeby korekty, skręcić ją nieco w przeciwnym kierunku.

 

O czym należy pamiętać parkując tyłem?

Parkowanie tyłem, mimo iż jest to manewr wymagający najmniej miejsca, zazwyczaj sprawia kierowcom najwięcej trudności. Spróbujmy najpierw ułożyć sobie w wyobraźni cały manewr i wszystkie kolejne ruchy kierownicą. Zamiast patrzeć w lusterko wsteczne, (jeśli ocena odległości w ten sposób sprawia nam problem), można przekręcić głowę w prawo i spoglądać przez tylną szybę. Ważne, żeby monitorować zwłaszcza boki i rogi samochodu.
Bardzo wiele zależy od ćwiczeń. Kurs na prawo jazdy nie wszystkim daje pewność opanowania umiejętności parkowania, a świadomość, że obok jest prawdziwy samochód, a nie słupek, dla wielu osób bywa paraliżująca. Dlatego nie wykonujmy żadnych gwałtownych ruchów kierownicą. Jeśli nie do końca ufamy swoim umiejętnościom, parkujmy z minimalną prędkością. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy bezpiecznie wykonamy manewr, zatrzymajmy pojazd, wycofajmy się z manewru spróbujmy jeszcze raz. Nie pozwólmy, aby inni kierowcy nas zestresowali. Ruch na parkingu to normalna rzecz - mamy prawo do bezpiecznego manewrowania nawet, jeżeli zajmuje to więcej 
niż kilka sekund.

 

Jak jechać w korku?

Jadąc w korku należy pamiętać o zachowaniu wzmożonej ostrożności i stosowaniu zasady ograniczonego zaufania. Dlatego zanim wykonamy jakikolwiek manewr, spróbujmy pomyśleć, co w tej chwili mogą zrobić inni kierowcy, zwłaszcza za nami. Wykonując manewr wyprzedzania, zawsze pamiętajmy o spojrzeniu w lusterko. Typowym zachowaniem wielu kierowców jest wysuwanie maski samochodu poza oś pasa ruchu, żeby zobaczyć co dzieje się z przodu i dodanie gazu w celu wyprzedzenia bez sprawdzenia w 
lusterku, czy sąsiedni pas jest wolny. Oczywiście nieskontrolowanie w lusterku, czy można bezpiecznie zmienić pas ruchu, jest niedopuszczalnym łamaniem podstawowych zasad manewru wyprzedzania. Bardzo ważny jest dostateczny odstęp od pojazdu przed nami. Odstęp ten powinien wynosić minimum 1,5 m pamiętajmy jednak, aby nie zostawiać zbyt dużego dystansu do samochodu przed nami, ponieważ w takiej sytuacji samochody w korku będą poruszać się wolniej. W korku poruszamy się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy i umożliwiającą nam swobodne manewrowanie. Nie wyprzedzajmy pasem pobocza z prawej strony ani nie utrudniajmy powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.
Nie zostawiajmy włączonego silnika i nie oddalajmy się od samochodu, żeby sprawdzić jak długi jest korek. Jeżeli stoimy dłuższy czas, można wyłączyć silnik. Jeżeli przesuwamy się regularnie, ale jedynie o kilka metrów, ciągłe gaszenie i odpalanie silnika jest nieuzasadnione i szkodliwe dla samochodu, gdyż z łatwością można zatrzeć rozrusznik.

 

Jak wyprowadzić samochód z poślizgu?

Na oblodzonej nawierzchni podczas hamowania najlepiej sprawdza się technika hamowania pulsacyjnego. Polega ona na tym, że wciskamy pedał hamulca, a następnie delikatnie go popuszczamy, aby koła odzyskały przyczepność, i ponownie lekko dociskamy. W czasie hamowania pulsacyjnego przez cały czas nie zdejmujemy nogi z hamulca, a tylko zmieniamy siłę nacisku na niego.
Kiedy auto straci przyczepność i wpada w poślizg, trzeba spróbować trudnej sztuki wyprowadzania auta z poślizgu. Kierowcy mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła, oraz szybko kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na drogę (niezależnie od położenia tylnej osi).

Jednocześnie poprzez rozłączenie napędu auto wytraci prędkość, co zwiększy szanse na wyjście z poślizgu. Jeżeli idzie o uślizg przednich 
kół, należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy. Ułatwione zadanie mają osoby, których samochód został wyposażony w 
system przeciwpoślizgowy ABS. Jego zadaniem jest nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi. 
Oczywiście każdy kierowca powinien pamiętać, że nawet najdoskonalszy system zamontowany w naszym samochodzie nie zadziała, gdy będziemy jechać z dużą prędkością. Warto jednak wiedzieć, że samochody wyposażone w ABS na bardzo śliskiej nawierzchni mają krótszą drogę hamowania niż auta pozbawione tego systemu.

 

Jakie są zasady jeżdżenia po poboczu?

Prawo o ruchu drogowym zakazuje jazdy po poboczu. Ta część jezdni jest przeznaczona do ruchu pieszych i wybranych pojazdów. Jedynie kierujący pojazdami zaprzęgowymi, rowerami i motorowerami są zobowiązani poruszać się po poboczu, chyba, że pobocze nie nadaje się do jazdy lub poruszanie się po nim utrudniałoby ruch pieszym. Linie krawędziowe wyznaczają brzeg jezdni i oddzielają jezdnię od 
pobocza. Mogą być przerywane lub ciągłe. Dla kierowców stanowią one wyraźne ograniczenie: wzdłuż linii ciągłej nie wolno zatrzymać pojazdu ani na jezdni, ani na poboczu, zaś wzdłuż przerywanej - na jezdni. Linia krawędziowa ciągła wskazuje na zakaz zatrzymywania pojazdu. Według aktualnych przepisów zabrania się kierującym pojazdami samochodowymi przejeżdżania przez tę linię, ale tylko z jezdni na pobocze. Kierujący innymi pojazdami, na przykład pojazdami zaprzęgowymi, mogą przejeżdżać w obie strony.

 Kierowcy pojazdów jadących po poboczu są zmuszeni od czasu do czasu przemieścić się na jezdnię. Należy wtedy włączyć lewy kierunkowskaz, upewnić się, czy nie powodujemy zagrożenia, i wjechać na jezdnię. Kierowcy poruszający się po jezdni są zobowiązani ułatwić wjeżdżającym z pobocza ten manewr. Zbliżając się do pojazdów na poboczu, zawsze należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości i ostrożności oraz zwracać uwagę, czy pojazdy te nie sygnalizują zamiaru wjazdu na jezdnię.


 

Jak wykonać bezpiecznie manewr wyprzedzania?

Wyprzedzanie jest jednym z najtrudniejszych i jednocześnie najbardziej niebezpiecznych manewrów, jaki kierowcy wykonują na drodze. Polega ono na przejeżdżaniu obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. W Polsce związane jest to najczęściej ze zmianą pasa ruchu na pas o przeciwnym kierunku. 

 Dekalog bezpiecznego wyprzedzania

1. Kierujący pojazdem jest zobowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dość miejsca, by wykonać ten manewr bez utrudnienia komukolwiek ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest zobowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się, czy kierowca jadący przed nim na tym samym pasie ruchu nie
zasygnalizował wcześniej zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
3. Przed wyprzedzaniem kierowca musi upewnić się, czy kierujący jadący za nim nie rozpoczął także manewru wyprzedzania.
4. Kierujący pojazdem jest zobowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego pojazdu. 5. Należy bezwzględnie pamiętać o zakazie wyprzedzania przed wzniesieniem oraz na zakręcie oznaczonym znakiem ostrzegawczym, gdyż kierowca nie ma wtedy dostatecznej widoczności drogi.
6. Wyprzedzając w nocy, w celu uniknięcia oślepienia jadących z naprzeciwka należy wcześniej zmienić światła drogowe na światła mijania.
7. Kierujący pojazdem powinien przed wyprzedzaniem zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego (kolumny pieszych) odstęp nie może być mniejszy niż 1 metr.
8. Pojazd szynowy wolno wyprzedzać tylko z prawej strony (chyba że położenie torów jest inne). Na jezdni jednokierunkowej pojazd szynowy można wyprzedzać z prawej lub lewej strony.
9. Nie wolno wyprzedzać przed oraz na przejściu dla pieszych i skrzyżowaniu, a także na przejeĄdzie kolejowym.
10. Kierującemu pojazdem wyprzedzanym nie wolno zwiększyć prędkości w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim.

 

Jak hamować awaryjnie na łuku?

Prawidłowe pokonanie łuku czy zakrętu wymaga od kierowcy oceny stanu nawierzchni, dobrania optymalnej prędkości oraz obrania odpowiedniego toru jazdy. Łuk jest niebezpiecznym miejscem hamowania awaryjnego, gdyż prowadzący pojazd ma ograniczoną widoczność i często bardzo mało czasu na reakcję.
Pierwszą reakcją kierowcy w nagłej sytuacji jest silne i nagłe naciśnięcie hamulca. Przy takim gwałtownym hamowaniu blokują się koła pojazdu (w autach bez ABS). Mimo usilnych prób kierowcy zapanowania nad samochodem auto nie skręci, lecz pojedzie prosto na skutek działania wypadkowej siły bezwładności. Hamowanie pulsacyjne, które może zwiększyć szansę pozostania pojazdu na drodze, polega na naciskaniu hamulca ze zmienną siłą. Efektem tego jest na przemian blokowanie kół i odzyskiwanie przyczepności. Należy starać się, aby częstotliwość "pulsacji" hamulcem była jak największa. Przy śliskiej nawierzchni osiągniemy powyższy efekt, naciskając na hamulec z mniejszą siłą. Bardzo pomocne, szczególnie przy hamowaniu awaryjnym, są systemy bezpieczeństwa ABS i ESP, które zapewniają większą sterowność i bezpieczeństwo. Jednak należy mieć na uwadze, że po przekroczeniu prędkości granicznych żaden system bezpieczeństwa nie utrzyma samochodu na prawidłowym torze jazdy!

 

Jak jechać po dziurawej nawierzchni?

Nie zawsze kierowca ma możliwość ominięcia dziury w nawierzchni - czasem nie zdąży przed nią wyhamować, czasem jej ominięcie wiąże się ze zbyt gwałtownym i nagłym manewrem, który może zaskoczyć innych użytkowników ruchu.
Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia samochodu, warto zastosować się do kilku porad.
Po pierwsze należy postarać się maksymalnie zwolnić dojeżdżając do wyrwy w nawierzchni, a tuż przed samą dziurą - zdjąć nogę z hamulca. To umożliwi odciążenie przodu samochodu. Podczas hamowania, gdy przednie amortyzatory są ugięte, nie spełniają swojego zadania, a energia uderzenia przenosi się na zawieszenie i koła samochodu. Dobrze też jest wcisnąć sprzęgło, aby ochronić przed energią uderzenia skrzynię biegów czy silnik.

Na dziurę nie należy wjeżdżać ze skręconymi kołami - jazda na wyprostowanych kołach zapewni mniejsze przeciążenie układu kierowniczego samochodu. Jeśli wyrwa jest bardzo duża, starajmy się najechać na nią każdym kołem po kolei, a nie kołami jednej osi jednocześnie.
Jeśli dziura znajduje się na zakręcie lub na łuku, należy postarać się najechać na nią kołem od wewnętrznej strony zakrętu (czyli np. w lewym zakręcie - lewym kołem). Koła od strony zewnętrznej są znacznie bardziej obciążone i dużo gorzej zniosą wszelkie nierówności.

 

 




Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej.